wegen onbegaanbaar, versnellingsbak problemen

En dan meer weer even een ‘tussenbericht’ want we zijn nog steeds niet thuis van onze reis naar Nampula. Onze tijd daar was wèl erg bijzonder: Jeugd met een Opdracht wil graag een nieuwe basis starten in deze provincie en nu zijn er maar liefst twee andere organisaties die vragen of we hun terrein en werk zouden kunnen overnemen. We hebben beide organisaties bezocht en zijn flink aan het bidden met de familie die er dus over denkt om naar Nampula te gaan verhuizen. Gaaf om nieuwe vriendschappen te maken en oude vriendschappen te versterken. Maar toen, na een kleine week moesten we dus nog terug naar huis. Ondertussen was onze prachtige Niassa province in een modderpoel veranderd. Oh ja, voor diegenen die nog niet vloeiend zijn in Ci-Yao: Niassa betekent zoiets als ‘land van het water’. Need I say more?

We schoten redelijk op de eerste dag want in Nampula is er nog asfalt maar toen begonnen de modderpaden. Victor zat vast in de blubber terwijl hij twee vrachtwagens wilde passeren die gebroederlijk naast elkaar vast zaten in de modder. En toen kwam hij vast te zitten dus dat werd een klein uurtje duwen en trekken en toen was hij er door. Dus ik zet vrolijk mijn auto in four wheel drive en scheur er in één keer langs. Alleen nog even de auto weer uit zijn four wheel drive halen (dat is zeg maar de tractor-stand). Dat is soms even pielen met een beetje vooruit en een beetje achteruit maar ik kreeg verschrikkelijk krakende geluiden uit mijn versnellingsbak. Da’s niet goed! Ik kreeg hem niet meer goed in en ook niet meer goed uit zijn four wheel drive maar ja we zitten 40 km weg van het eerst volgende kleine dorpje dus je moet wat. Proberen, proberen, bevriende monteurs bellen maar uiteindelijk moest Victor me slepen. Normaal gesproken prima te doen maar nu met een lekker korte trekkabel in het donker over onbekende smalle modderpaden best bijzonder. Weer eens een echt avontuur kan ik je vertellen. Uiteindelijk aangekomen in Mutuali waar we een monteur vonden die op aanwijzing van onze huismonteur een aandrijfstang probeerde los te koppelen maar helaas het resultaat was dat het niets hielp. Dus een slaapplek gevonden in een lokaal ‘bed and breakfast’ (alleen dan zonder het ontbijt en met muskietennetten die te klein waren voor het bed) en de volgende ochtend nog een keer 60 km slepen naar Cuamba waar een heuse garage is! Het was in ieder geval bij daglicht dus dat was beter. Ongeveer halverwege deze rit kwamen we bij de rivier Lurio aan en die bleek volledig overstroomd te zijn. Sandra heeft spectaculair foto- en videomateriaal hiervan kunnen verzamelen. Als eerste maar de kat uit de boom gekeken wat de rest doet en het bleek mogelijk te zijn om er doorheen te gaan en dat gaat dan als volgt. Het water komt ongeveer een meter hoog dus het is als eerste slim om je luchtfilter eruit te halen zodat die niet nat wordt en dicht slaat aan de andere kant van de rivier. Dan mag er vervolgens geen water in je uitlaat komen (helemaal niet als je motor draait want dan kan er nog sneller water in komen en ben je klaar met je reis) maar ook niet als je motor uit staat dus die wordt op zijn Afrikaans afgeplakt met een plastic zakje en wat rubber draad. Dan duwt een groep van een man of acht je auto (met je hele gezin erin) door de rivier terwijl er een mannetje voorop loopt om te laten zien waar de brug is zodat je er niet per ongelijk af dondert. Het vieze water kwam zo’n 10 cm onze auto in; het ruikt dan ook nog steeds heel bijzonder in onze auto. Aan de andere kant mag je dan 500 mts betalen (12,5 euro) en dat was het dan….. maar natuurlijk niet als je elektronische beveiliging van je auto onder je stoel is geschroefd en er flinke golven water door je deur heen komen zodat je auto op tilt slaat vanwege de kortsluiting halverwege je natte oversteek! Need I say more? Vanwege de korstsluiting ging onze claxon uit zichzelf aan en dit oorverdovende geluid pas uit toen ik de batterij ontkoppelde. Die moest ontkoppeld blijven voor de rest van de rit dus nu werd het gelukkig toch nog een beetje spannender want ik had geen stuur- en rembekrachtiging meer terwijl ik door Victor heuvel op en heuvel af door de blubber werd getrokken. Maar ook dat hebben we overleefd en we zijn in Cuamba aangekomen. Mijn auto staat nu al drie dagen in de garage en ze zijn er nog steeds niet achter wat er precies mis is afgezien van het feit dat ze zeker weten dat het ‘iets met de versnellingsbak is’ (ja, had ik geloof ik ook al bedacht). Het lastige gaat zijn dat zelfs àls we het probleem vinden het heel erg moeilijk is om nieuwe onderdelen te vinden. Wordt vervolgd…………………….

Oh ja, onze collega’s (met 4 jonge kinderen) hebben we alvast vooruit naar huis gestuurd maar die kwamen niet verder dan de Lugenda rivier (ook overstroomd) waarna ze ergens in een dorpje een nacht op de betonnen vloer van de lokale school hebben geslapen. Waar je ‘normaal’ (dat wil zeggen in het droge seizoen) 5 uur over doet, hebben zij er nu 1,5 dag over gedaan en zij zijn nu nog maar net Lichinga binnen gereden.

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.franksandra.nl/2014/02/27/wegen-onbegaanbaar-versnellingsbak-problemen/

2 reacties

5 pings

    • Trienke van der Lei on 27 februari 2014 at 22:06
    • Beantwoorden

    lieve Frank en Sandra,
    Wat een verhaal zeg! Ik heb het Jan net voorgelezen. Dit is bij ons niet voor te stellen. Al die modderwegen, overstroomde rivieren. En dan ook nog zoveel pech met de auto. Hoe reageert jullie zoontje Judah op zulke situaties? Ik hoop echt voor jullie dat de auto vlot gemaakt wordt en jullie weer heerlijk thuis kunnen zijn.

  1. Hallo Lieverds,
    Super dat de Here jullie komst daar zo gezegend heeft! en jullie daar zo`n gezegende tijd hebben gehad.
    Ik hoe jullie niet te vragen of jullie gebed nodig hebben… ik blijf bidden dat het euvel toch op een bijzonder snelle manier opgelost kan worden. Bij God is alles mogelijk en ik dank Hem dat jullie team verder ongedeerd zijn.

    Jullie zijn wel kanjers hoor.
    Liefs en God`s zegen! !
    Mam X X X

Geef een reactie

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.