En we gaan nog niet naar huis….

Lieve mensen, ons auto-avontuur begint toch langzamerhand een groot drama te worden. Hebben we eindelijk ons geld en hebben we eindelijk de auto kunnen kopen; gaat er onderweg van alles mis met de auto en zitten we nu dus in Quelimane. Vervolgens begint het feest der frustratie: geen goede monteurs en geen nieuwe onderdelen. Mijn Prado komt uit Japan en daar houdt Toyota zelf bijna geen voorraad van. Dus mijn nieuwe veren kosten meer dan 1000 euro en duren meer dan 3 weken als ik ze bij hen bestel, dan hebben we het nog niet over de schokdempers die ook vervangen moeten worden. Waarom heb je deze auto dan gekocht?

Omdat er duizenden van rondrijden dus tweedehands onderdelen zijn er wel, alleen de handelaren willen er vaak bijna de nieuw prijs voor. In plaats van 40.000 mts nieuw kan ik ze uit een andere bestaande Prado halen voor 25.000. Dus alle contacten inschakelen en nu zegt mijn contact in Maputo dat hij het voor 15.000 waarschijnlijk voor elkaar krijgt en het dan via het vliegtuig hierheen kan sturen. Dan het ‘geluid onder de motorkap als ik optrek’: het blijkt niet iets kleins te zijn en al snel is de conclusie van de monteur ter plaatse dat er een volledig nieuwe versnellingsbak onder moet. WAAAAAT!

Die middag heb ik even een lekker persoonlijk crisis moment: ik ben moe van alle ellende, moe van het wachten, moe van het machteloos zijn en ik heb er even geen zin meer in, het kan me allemaal gestolen worden. Maar ja, de realiteit gaat niet weg dus we gaan met frisse tegenzin aan de slag om deze problemen te lijf te gaan.

Vandaag eerst een lichtpuntje en toen weer een hoop verwarring. Via mijn Maputo contact kwam er advies van een andere monteur die wél verstand heeft van Prado versnellingsbakken en die zei dat het waarschijnlijk een aandrijfriem is die gewoon bijgesteld kan worden. Opeens schieten kosten van ver over de 1000 euro omlaag naar een paar tientjes. We gaan aan de slag en zien dat er recent behoorlijk is geknoeid aan de versnellingsbak: er zijn reparaties aan geweest op een volstrekt onprofessionele manier en het is een puinbak. We komen er niet uit en vermoeden dat er een onderdeel mist want we zien gaten waar iets in hoort en we kunnen de bijstellers nergens vinden. Na een dag prutsen gaan de monteurs weer naar huis. Later belt de “man met veel Prado kennis” nog een keer en geeft aan dat we misschien toch niet op de goede plaats hebben gekeken. Morgen dus maar opnieuw dingen openschroeven en kijken. Mijn monteur belt nog, die is naar Toyota geweest en heeft blijkbaar nog een ander probleem ontdekt. Geen idee wat maar dat horen we morgen wel weer. En zo zitten we nog steeds in Quelimane,  we proberen er elke dag het beste van te maken maar we zijn het gewoon flink zat, we willen naar huis en we willen dat onze auto het gewoon doet. Bidden jullie mee?

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.franksandra.nl/2012/10/30/en-we-gaan-nog-niet-naar-huis/

8 reacties

Naar het reactie formulier

  1. Guys,

    We leven met jullie mee. Heeeeel veel zegen en wijsheid!
    Hugs en blessings

    Evert

  2. Ooh wat een toestand… Je zou om minder wanhopig worden…. Xx knuffel! Miranda

  3. Werkplaatshandboek staat als het goed is in je dropbox. Laat even weten of je hem binnen kunt halen.

    1. Super van je, Paul! Ik bid dat het goed komt nu!

  4. Tjonge jonge zeg wat een toestanden. Het is erg jammer (en dat is nog zachtjes uitgedrukt) dat jullie van grote blijdschap voor de auto, nu eigenlijk zitten opgescheept met een wrak. Er kijken nu verschillende mensen naar die er verstand van denken te hebben…..mijn man is vroeger automonteur geweest en zou er met liefde even naar willen komen kijken, maarja daar hebben jullie nu niet zoveel aan. Hij geeft het advies….sorry, maar verkopen die bak.
    Maargoed dan hebben jullie alle moeite hiervoor, voor niets gedaan. Het twee na beste advies, naar een goede garage gaan….de grote storingen verhelpen, de mankementen die gevaarlijk zijn laten vervangen en dan later de minder belangrijke. En tot slot dat we met jullie meeleven en voor jullie bidden dat het alles toch nog zal meevallen, jullie je frustratie in Gods handen mogen leggen en jullie binnen korte tijd weer veilig en wel naar huis mogen gaan.
    Lieve Groetjes.

    1. Ja, dat zou super zijn, als hij even over kwam 🙂
      Het probleem met verkopen is, dat er bijna geen andere auto’s te koop zijn- klinkt bizar natuurlijk. We wilden een handgeschakelde kopen, maar die waren gewoon niet te koop. Zuur, want we hebben juist problemen met de versnellingsbak. Verder moet het echt een Toyota zijn, anders zitten we straks in Lichinga als we alleen maar iets kleins nodig hebben al met problemen of moeten we weken wachten/ het over laten vliegen. Dan: naar een goede garage gaan… hmmmm die is hier helaas niet. Er is wel een Toyota garage maar die heeft vaak ook prutsers in dienst, hebben ook geen onderdelen op voorraad en verder moet je er dan ook de hele dag bijzitten, want anders slopen je zonder dat je het weet je goede onderdelen uit je auto. Lekker corrupt zootje hier… We hebben wel goede hoop dat als dit allemaal verholpen is, dat we dan een paar jaar lekker kunnen rijden… we gaan het zien bedankt voor jullie gebeden!

      1. Via de mail nog een berichtje verstuurd. Groetjes.

  5. Frank,

    Heb je een werkplaatshandboek of zo? Zo nee, is het een idee om daar achteraan te gaan en relevante delen in te scannen en naar je te mailen?

    Paul

Geef een reactie

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.